Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe zaprasza w dniach 12-16 września do Arteteki na cykl wydarzeń towarzyszących Festiwalowi Sacrum Profanum
Festiwal Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę najnowszą, stawia sobie za cel zacieranie granic pomiędzy muzyką współczesną, traktowaną nierzadko jako trudną i niezrozumiałą, a zdobyczami ambitnej sceny rozrywkowo-eksperymentalnej.
Sacrum Profanum poza cyklem koncertów to także spotkania, dyskusje i warsztaty uzupełniające główne wątki.
Program spotkań w Artetece:
12 września (środa), godz. 17:00
„Fragile”: Doing by not doing- dyskusja
Wraz z rozwojem technologii nagrywania i odtwarzania dźwięku pojawiły się w XX wieku formy tworzenia muzyki, korzystające z przypadku, nieprzewidzianych okoliczności
i spontanicznego, nieprzygotowanego działania. Akt prezentowania muzyki nie wymaga obecnie ani konieczności przygotowania utworu, ani udziału żywych muzyków.
Na festiwalach muzycznych pojawiają się instalacje umożliwiające przypadkowym przechodniom tworzenie utworów/zdarzeń dźwiękowych, a w ramach nurtu field recordings powstają nagrania audiosfery, które są „utworami” bez kompozytora. Kto zatem tworzy muzykę, gdy nie ma twórcy? Być może nikt jej nie tworzy, a jednak ona powstaje? A może być i tak, że wcale nie trzeba jej tworzyć, a jedynie słuchać?
Rozmówcy: Rafał Mazur, Beniamin Głuszek, Marcin Barski
Prowadzenie: Tomasz Gregorczyk
14 września (piątek), godz. 17:00
„Fragile”: „Play it again, Sam?"- dyskusja
Czy jazz jeszcze żyje, czy może już dawno umarł? Kiedyś afroamerykańska rytmika oraz improwizacja były muzyczną rewolucją. Czy po 101 latach od ukazania się pierwszej jazzowej płyty ta muzyka wciąż ma coś jeszcze światu do zaoferowania? A może powoli się klasycyzuje i staje muzyką dawną? Jak wypadają uchodzące za awangardowe nurty rozwoju jazzu na tle osiągnięć muzyki współczesnej i eksperymentalnej? Czy kontynuatorzy wywrotowych nurtów muzyki improwizowanej lat 60. wciąż zasługują na miano muzycznych buntowników? W skrócie – po co miłośnicy muzyki współczesnej i eksperymentalnej miałby jeszcze słuchać jazzu i muzyki improwizowanej?
Rozmówcy: Daniel Brożek, Piotr Tkacz, Wacław Zimpel
Prowadzenie: Tomasz Gregorczyk
16 września (niedziela), godz. 12:00
Wywiad z Pauliną Owczarek i Michaelem Wertmüllerem // spotkanie otwarte
Od tysiącleci żywioły kompozycji i improwizacji rywalizują w historii muzyki.
relacje i proporcje wpływają nie tylko na finałowy kształt dźwiękowego strumienia, ale także na postawę samych twórców oraz odbiorców. Inaczej podchodzimy do strukturowanej improwizacji, inaczej do free improv, inaczej do kompozycji swobodnej, jeszcze inaczej do partytury graficznej lub konwencjonalnej. Tegoroczna odsłona Sacrum Profanum
w programie gości wiele interesujących występów z pogranicza tych form: Fire! Orchestra pod wodzą Matsa Gustafssona zagra Schaeffera i Pendereckiego, Kasper T. Toeplitz zrealizuje wskazówki Éliane Radigue, zaś Ensemble Musikfabrik z Peterem Brötzmannem na czele weźmie się za utwory Anthony’ego Braxtona i Michaela Wertmüllera.
Rozmówcy: Paulina Owczarek, Michael Wertmüller
Prowadzenie: Tomasz Gregorczyk („Fragile”) i Jan Topolski („Glissando”)
Zapraszamy serdecznie!